Grafik tasarım uzmanı 16 yıllık deneyimini aktardı

Yunus Emre Yücel – Röportaj

Grafik Tasarım Uzmanı Burcu Hanım ile meslek deneyimi ve mesleğinin incelikleriyle ilgili röportaj gerçekleştirdik.

Bilfen Şirketler Topluluğu bünyesinde bulunan Bilpiar Kurumsal İletişim Departmanının 4 kişilik grafik tasarım ekibinin üyelerinden birisi olan Burcu Hanım’la gerçekleştirdiğimiz röportajda, grafik tasarımını her yönüyle ele almaya çalıştık. Kendisi 16 yıllık uzmanlığına dair değerli bilgiler aktardı. Gelecekte grafik tasarım üzerine kariyer planlaması yapanlara önerilerde bulundu.

Kısaca kendinizden bahseder misiniz?

“Adım Burcu, grafik tasarıma 22 yaşımda başladım, meslekte 16 yıllık bir deneyimim var. Yıldız Teknik Üniversitesi/ Fotoğraf ve Video Bölümü mezunuyum. Avantajım büyük ajanslardan birinde stajyer olarak mesleğe giriş yapmak oldu. Daha sonra küçük butik ajanslarda stajlar yaptım. Stajyer olarak çalıştığım kurumlarda kısa çalışmadım, çoğunlukla uzun yıllar çalıştım. 8 yıl önce kızım doğduktan sonra daha düzenli bir hayat istediğim için kurumsala yani Bilfen Şirketler Topluluğu bünyesindeki Bilpiar Kurumsal İletişim departmanına geçtim. Burada da uzun yıllardır problemsiz şekilde devam ediyorum.”

Grafik tasarımcı olmaya nasıl karar verdiniz, sizi bu mesleğe sevk eden neydi?

“Aslında üniversite puanıma göre bir seçim yaptım. Biraz çizim yeteneğim falanda vardı ancak özellikle grafik tasarım uzmanı olacağım diye bir kaidem yoktu. Puanım grafiğe yetince bu bölüm üzerinde kendimi geliştirmeye karar verdim. Daha sonra giderek zevk almaya başlayınca uzmanlık seviyesine ulaşmam çok uzun sürmedi.”

Mesleğinizin avantajları veya zorlukları ile ilgili neler söylersiniz?

“Reklam ajansında çalışıyor olsaydım daha çok şey söyleyebilirdim. Çünkü reklam ajansında çalıştığınız zaman orada çok daha rahat bir ortam oluyor. Teknik olarak farklı demiyorum ancak giriş-çıkış saatleri genellikle daha rahat oluyor. Bir de daha çok kreatif işlerle uğraştığınız için biraz daha eğlenceli geçiyor. Buradaki işleyen motamot süreç halinde devam etmiyor. Mesela bilgisayarını alıp deniz kenarında da bir şeyler yapabiliyorsun.”

Yaptığınız işin bir çerçevesi var mı, yoksa tamamen özgünlüğünüzü katıp sınırsız bir şekilde mi üretiyorsunuz?

“Bu durum çalıştığın yere ve müşterilere bağlı olarak değişir. Müşteri rahatsa sende istediğin kadar yaratıcılığını gösterebiliyorsun. Ancak kurumsalda böyle bir şey yok tabi ki. Kurumsalda senden ne isteniyorsa onu vermek zorundasın. O yüzden kurumsal biraz insanın o yaratıcı tarafını öldürüyor. Bilfen Şirketler Topluluğu bünyesindeki sosyal medya hesapları için ürettiğimiz tasarımlar birçok onaydan geçiyor. Öğretmenler ve müdürler tarafından uyumsuz görülen kısımların revizelerini sürekli olarak gerçekleştiriyoruz.”

Sizce grafik tasarımcı olabilmek için yaratıcı bir zekaya sahip olmak gerekli mi, yoksa bu eğitim alınarak sonradan da edinilebilir mi?

“Grafik tasarımının da dalları var. Eğer operatör grafik tasarımcıysan o zaman art direktörünün sana verdiği işi sadece boyutlandırarak ya da detaylandırarak üretmeye çalışıyorsun. Bu çok yaratıcılık gerektirmiyor. Ancak bir reklam ajansında art direktörsen kampanya, fikir bulma, onu görsele dökme gibi işlerle de uğraşman gerekiyor. Yani reklam ajansı tarafında çalışıyorsan o zaman yaratıcı zekaya biraz ihtiyacın oluyor. Ama kurumsalda öyle bir şey yok. Yaptığımız işleri zaten staj yaptığınız süreçte sizde incelemiştiniz, inceliyorsunuz.”

Kendinizi grafik tasarımcıların kullandığı Adobe programları ile nasıl geliştirdiniz?

“Üniversitedeyken kursa gitmiştim, ilk temeli oradan aldım. Ondan sonra çalıştığım yerde sadece bir otobüs parasına çalışmaya başladım. Sadece grafik tasarımcıya lazım olan programları öğrenmek istiyorum, bu programlarda kendimi geliştirmek istiyorum dedim. 1 yıl içerisinde bütün programları gayet profesyonel şekilde kullanabiliyor hale geldim. Daha sonra da o çalıştığım yerin kampüsüne girip normal maaşla çalışmaya başlamıştım.”

İnternet üzerindeki ücretli veya ücretsiz olan eğitim setleri bu mesleği öğrenmek açısından yeterli midir, yoksa akademik eğitimi de gerekli görüyor musunuz?

“Bence sanat dalları olan bölümleri okumak mutlaka gerekiyor. Sadece grafik değil mesela ben fotoğraf mezunuyum ancak bir sürü sanatla ilgili dersim vardı. Örnek verecek olursam sanat tarihi olabilir. Aldığım derslerin hepsinin bana bir parçada olsa katkısı olmuştur.”

İlerde grafik tasarım üzerine kendini geliştirmek isteyenlere önerileriniz var mı?

“Kendini grafik tasarım üzerine geliştirmek aslında biraz çalışma yönelimiyle ilgili yani yapacağı seçim onu yönlendirir. Kurumsalda mı çalışmak istiyor yoksa reklam ajansında çalışıp enteresan fikirlerle çok büyük kampanyalar mı yapmak istiyor? Eğer reklam ajansı üzerine kariyer planlaması varsa çok fazla izleyip, araştırıp yaratıcı görsel tarafını da biraz geliştiriyor olması lazım. Mesela benim çalıştığım ajanslarda baya kalın tasarım kitapları vardı. Ben hep onları incelerdim. Renk kullanımları, tipografiler gibi bilgiler içeriyorlardı. Grafiğin biraz daha teorik boyutları diyebilirim. Bizim derslerimizde gördüğümüz tipografi diye bir konu vardı. Yazıyı, nesneyi tasarımın içinde kullanacağın her şeyin büyüklüğünü nasıl kullanacaksın bunlarla ilgili bilgiler içeriyordu. Görsel tarafımı geliştirmek için kitaplardan çok faydalandım.”

Sizce grafik tasarım üzerine Youtube veya Udemy gibi platformlar aracılığıyla eğitim setleri alınarak iyi bir grafik tasarımcı olunabilir mi?

“İlla ki geliştirebilir kendini ama yine de mutfakta pişmesi lazım. Yani hani bir yemeğin nasıl yapıldığını internetten okursun ama aslında yapa yapa kendini geliştirirsin. Bir nevi bunun biraz pratiğe dökülmesi lazım. Mesela photoshop ile bir resmi rötuşlamanın birçok yolu var. Her grafik tasarımcının araçlarla tasarım yaparken kendine göre bir tarzı vardır. Mesela üretilmek istenen şey bellidir. 2 tasarımcının yaptığı tasarımda da aynı sonuç ortaya çıkar ama üretiminde yani teknik kısmında farklılıklar vardır. Her tasarımcı kullana kullana kendine bir teknik oluşturur.”

Bir uzman olarak grafik tasarıma dair eklemek istediğiniz başka bir şey var mı?

“Son olarak bir şeyler daha söylersem. Biz kurumsalda çalıştığımız için daha düz işler yapıyoruz. Çoğunlukla Bilfen ve Bilnet Okullarına yönelik öğrenci başarı gönderileriyle ilgileniyoruz. Bir nevi öğretmenlerin bizden istedikleri şeyleri üretmeye çalışıyoruz, çok fazla kendimizden bir şeyler katamıyoruz. O yüzden biraz elimiz kolumuz bağlı. Ancak ajans kısmı daha farklı tabi ki. Kariyer başlangıcında staj yapılan ajansların çok önemli olduğunu düşünüyorum. Büyük markalarla çalışan ajanslar her zaman daha kreatif daha güzel işler çıkartıyorlar. Cümlemi tamamlarsam grafik tasarım üzerine kariyer planlaması yapacaklar mutlaka kurumsal ajanslar ve reklam ajansları arasındaki ihtiyaç farklılıklarına göre kendilerine bir yön çizmeliler.”

Yorum bırakın